The Crowd, 2017

The Crowd, 2017. 250 H cm. Bronze

Piazza Francesco Crispi

Pietrasanta, Italien

Se også Louisiana Channel interviewet Art Sees Through Society, 2014 med Jørgen Haugen Sørensen HER

Den 2,50 m høje skulptur af den danske billedhugger Jørgen Haugen Sørensen (f. 1934) forestiller en gruppe anonyme mennesker. De spøgelseslignende bronzeskikkelser er så tæt samlet, at de nærmest flyder ind i hinanden i en form, der på én og samme tid udtrykker soliditet og skrøbelighed.

Sammenhold/sammenspisthed
”Jørgen Haugen Sørensen mestrer det hele som billedhugger. Han kan hugge, forme og ælte sine budskaber, så vi med det samme forstår ham, og alligevel bliver i tvivl. Dobbelttydigheden i The Crowd er ingen undtagelse. Det er gruppen som fænomen, han her går i kødet på. Ved første øjekast signalerer hans ”crowd” sammenhold og solidaritet. Men som udenforstående fornemmer man snart en ekskluderende og undertrykkende sammenspisthed hos de uhyggelige figurer,” siger bestyrelsesformand for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt.

The Crowd har fået permanent hjem på Piazza Francesco Crispi i Pietrasantas centrum. Det var arbejdet med sin skulpturgruppe til Danmarks Journalisthøjskole, der i 1971 første gang bragte Jørgen Haugen Sørensen til Pietrasanta, hvor han i dag bor og arbejder. Byen har i århundreder været knudepunkt for billedhuggere på grund af det lokale Carrara-marmor og byens professionelle bronzestøbere og stenhuggere.

Ny Carlsbergfondet har støttet en lang række projekter, som danske kunstnere har udført i den italienske by. Fondets overrækkelse af Jørgen Haugen Sørensens The Crowd sker således også i anerkendelse af Pietrasantas betydning for dansk kunst.

 

 

The Crowd, 2017. Bronze (h: cm 250)

Piazza Francesco Crispi, Pietrasanta, Italy.

The 2.50 metre tall sculpture by Jørgen Haugen Sørensen depicts a group of anonymous persons. The ghost-like bronze figures ars so closely assembled that they almost float into each other in a way that simultaneously expresses strength and fragility.

’Jørgen Haugen Sørensen masters all and everything as a sculptor’ says Chairman of the Ny Carlsberg Foundation Karsten Ohrt. ’He is able to carve, shape and knead his messages making us imediately understand him and yet leaves one in doubt.

The ambiguity of The Crowd is no exception. It’s the group as a phenomen he attacks. At first glance his ’Crowd’ signals unity and solidarity. But as a detached spectator, soon one senses an expulsive and oppresive intimacy stemming from the sinister figures.’

The Crowd has now found a permanent home in Piazza Francesco Crispi in Pietrasanta. While working on his sculpture group for the Danish School of Journalism in 1971, JHS first came to Pietrasanta where he has now been living and working for many years. The town has been a centre for sculptors during centuries because of the local Carrara marble and the town’s professional bronze casters and stone masons.

The Ny Carlsberg Foundation has supported a considerable number of projects, carried out by Danish artists in the Italian town.

The foundation’s presentation of Jørgen Haugen Sørensen’s The Crowd emphasizes the recognition of Pietrasanta’s significance for Danish art.

Please also see: Louisiana Channel interviewet Art Sees Through Society, 2014 with Jørgen Haugen Sørensen