Yorkshire Sculpture Park

1981

Essay om Jørgen Haugen Sørensen af ​​Peter Murray, administrerende direktør, Yorkshire Sculpture Park, 1993:

Jørgen Haugen Sørensen var min første rigtige introduktion til dansk moderne skulptur, da han lavede en præsentation på den internationale Sculpture Symposium i Washington i 1980. Senere rejste vi med tog sammen fra Washington til New York, da han viste mig billeder af sine skulpturer. Jeg har stadig levende minder om, at denne rejse og virkningen af ​​disse fotografier.

Siden da har jeg haft fornøjelsen af ​​at se Haugen Sørensens arbejder mange steder i Italien, Danmark og England. Jeg er stadig hypnotiseret af de magtfulde former, de subtile teksturer, farver og fusion af spændinger, der ofte bryder ud i det mest slående billedsprog.

Sørensens arbejder holder sin skala fra den håndholdte til det monumentale. Det synes aldrig at miste sin vitalitet, det store glæde af at udforske tredimensionelle former og de frodige teksturer og farver i hans materiale. Hans arbejde undrer og overrasker mig til stadighed.

Det er ikke ofte at et land producerer en kunstner, der gør et enestående bidrag til det sprog, som skulpturen står for; et bidrag, der har styrken til at bryde igennem kulturelle og nationale barrierer. Danmark har en sådan kunstner i Jørgen Haugen Sørensen, hvis billeder, ligesom stenen, de er lavet af, har en slidstærk kvalitet. Selvom Haugen Sørensen har valgt at bo et andet sted, og har tilbragt mange år med at rejse og studier i andre lande, er hans psyke indbegrebet af dansk. Dette tager ikke noget fra de internationale kvaliteter. Denne affinitet og forståelse, kombineret med hans passion og viden om andre kulturer, har givet grobund for hans dybt følte erfaringer, som han omdanner til skulptursproget.

Jørgen Haugen Sørensen er uden skam en formgiver; en fantastisk udøver af kunstmediet skulptur. Hans forståelse af form, rum, materialer og hans sans for placering har gjort det muligt for ham at skabe værker af stor monumentalitet. En stor forståelse af arbejdet tillader ham at bevæge sig let fra et medium til et andet manifesterede, for eksempel i hans engagerende grafisk arbejde, som er kraftigt udtryksfuld og hans keramik og bronze arbejde stor autoritet – men det er i sten, at han excellerer!

Hakkende, bandede, med stor overtalelse producerer han enorme stenskulpturer, som aldrig mister kunstnerens indledende opfindsomme spontanitet. Ofte kræves store ingeniørbedrifter når han sætter det ene mere usandsynligt tunge læs på læs og dermed tester sine tekniske evner til deres grænse.

Selvom Sørensen i mange år har haft stor succes med at skabe monumentale skulptur til offentlige steder, der ofte beriger bymiljøer, føler jeg, at hans første store møde med skulptur i landskabet var, da han udstillede på YSP i 1981. Her i det kuperede engelske landskab , et miljø, der har en stærk tradition for kunst og landskab, kunne hans arbejder ses for første gang i det bløde engelske lys. Udnyttes på en park modelleret i grand måde Capability Brown placering af sine landskaber perspektiver til stor fordel. Hans arbejde mistede aldrig sin skala og var en yderst fin tilføjelse til Moore og Hepworths hjemmebane. Han vendte tilbage i 1986 og deltog i Det Danske Show: Skulptur. Sidste år bidrog han til Scultura: Carving fra Carrara, Massa og Pietrassanta da han udstillede Stone Upon Stone, et ambitiøst værk der demonstrerede en større bevidsthed og forståelse af skulptur i landskabet.

Denne store skulptur, hugget i hård granit, lyste mod den frodige grønne baggrund i Yorkshire Sculpture Park, da sollyset fangede de omhyggeligt kontrollerede  overflader af værket. Den tilsyneladende usikre balance i de to sten sat op på en massiv monolit af granit med en følelse af at være. Den blev placeret således, at det visuelle potentiale af værket, kunne ses på lang afstand. Skalaen aldrig formindsket og dens teksturerede form, evigt skiftende, da det synede at skifte, dreje og ændre sig, efterhånden som man nærmede sig.

Set til stor fordel i dette store engelske landskab, portrætterede hans skulptur en kvalitet og modenhed, som kan være svær at matche, og som demonstrerer hvorfor Jørgen Haugen Sørensen må anses for at være en af ​​de mest originale kunstnere, der har sit virke i Europa.

I forbindelse med Jørgen Haugen Sørensen udstilling i Yorkshire Sculpture Park i 1993 blev bogen Souvenir udgivet af Jeremy Mills Publishing 

Fotograf @ Jette Mühlendorph