Louisiana

1975

Allis Helleland, Jørgen Haugen Sørensen, En Biografi:

"Udvisningen af Italien i 1973 betød, at Jørgen Haugen Sørensen i de følgende år var forment adgang til værkstederne i Verona og måtte opholde sig landflygtighed. Naturligt nok tog han i første omgang ophold i Danmark, i sit hus på Læsø, hvor han efter mange år i udlandet oplevede den første danske vinter. I 1974 købte han en gammel gård og fik sig indrettet med stort atelier. Jørgen betegner selv somrene der som nogle af de lykkeligste, hvor han havde familie, venner og hunde omkring sig. De store børn Jacob, Julie, Simon og Tobias var hos ham i perioder, og i 1975 fødte Jette datteren Rosa.

Desuden var hans bedste ven fra årene i Verona, maleren Giovanni Meloni, taget med til Danmark, hvor de kunne arbejde på fællesprojekter med politiserende kunst, bl.a. til en udstilling på Louisiana i 1975 og i Henie Onstad Museet i Oslo i 1976. Sammen udførte de tegninger og grafik og et stort relief i bløde materialer – et 3 x 7 meter stort bemalet lærred med påklæbede bløde skulpturelle kropslignende dele, der tydeligt signalerer slagtehus og vold. Titlen Man skar benene af de hvide heste havde klare referencer til volden og de politiske tilstande i Norditalien, som de begge var stærkt engagerede i. Titlen refererer til en drøm, som Jørgen havde haft:

”Jeg kom ind i en fiskeforretning sammen med nogle venner samt min bror. Der lå nogle stykker kød i vinduet, så jeg siger: Lad os få nogle bifsteaker. Idet jeg siger det, kan jeg godt se, at kødet også har hove på. Samtidig siger min bror: Det kan man da ikke gøre. Så skifter scenen. Jeg er alene i forretningen, og i vinduet står et føl tøjret. Det skrider i linoleummet, der er vådt og skråt. De har også skåret manken af plus halen, de har gjort den til en levende bifsteak. Dens hoved var bun-det helt ned til linoleummet, dens mule gled ned mod det glatte gulv.” 

Fotograf @ Gregers Nielsen