Louisiana

1964

Fire Billedhuggere - sammen med Tajiri, Ghermandi og Ørskov 

Allis Helleland, Jørgen Haugen Sørensen, En Biografi:

"På det nye Louisiana udstillede man nu i den nye modernistiske bygning mere udenlandsk modernisme og samtidskunst end dansk kunst. Jørgen bidrog til internationaliseringen af den danske kunstscene, da han i 1964 udstillede nogle af sine store rørskulpturer og nye bronzer på Louisiana, og bragte sine venner fra udlandet med sig, den japanske billedhugger Tajiri og den italienske billedhugger Ghermandi og danske Willy Ørskov, som han var meget sammen med i Paris.

Udstillingen bekræftede, at både Jørgen og Ørskov havde fjernet sig fra den danske tradition og nu opererede på højt internationalt niveau. Begge boede i udlandet og kunne nu bringe deres nytænkning af skulpturen hjem i den danske andedam. Men udstillingen viste også, at deres måde at revolutionere skulpturen på var væsentligt forskellig. Ørskovs teoretiske tilgang lå milelangt fra Jørgens fokuseren på sammenhængen mellem indhold og form – en forskel, de gang på gang fremdrog i deres mangeårige venskabsforhold og som på længere sigt bevirkede, at de fjernede sig fra hinanden.

Udstillingen på det nye Louisiana var fremadrettet. Nytænkningen af skulpturen var i fuld gang, og titlen på Jørgens store tungeformede bronzeskulptur Minde-svupperen (ill. s. 50-51) var valgt bevidst. Det gjaldt om at bryde det gamle ned, tænke nyt og til stadighed at eksperimentere. Der kunne let gå for meget minde-svupperi i det, hvis man kiggede tilbage. Ny Carlsbergfondet købte skulpturen,som nogle år senere blev opstillet uden for det nye statsgymnasium i Århus, hvor Asger Jorns store keramikrelief var i aulaen."

Fotograf @ Gregers Nielsen