Galerie Børge Birch

1972

Portræt af en gammel aftale

Jørgen Haugen Sørensen, 1972: 'Hvert år i de sidste 12 år har jeg haft en aftale med Børge om en udstilling. Afstanden mellem udstilling og aftale blev større og større, som tiden gik. Indtil jeg, som eneste mulighed måtte lave et portræt af situationen. Hvert eneste stykke bøjet metal (voks) er en del af aftalen, en del af motivet. Derfor opfatter jeg tingen som een ting med forskellige kopositionsmuligheder, det blev også tydeligere for mig, at skulpturer har jeg sikkert aldrig lavet, men figurer - altså portrætter - derfor PORTRÆT AF EN GAMMEL AFTALE'.

Allis Helleland, Jørgen Haugen Sørensen - En Biografi:

"... Det blev til udstillingen Portræt af en gammel aftale i 1972 i det nyombyggede Galerie Birch i Admiralgade, hvor Jørgen 12 år tidligere havde lagt den københavnske kunstscene fuldstændig ned med udstillingen af abstrakte bronzer og rørskulpturer. Den nye udstilling bestod af tolv værker, de fleste skulpturlandskaber i flere dele, der kunne flyttes rundt på. Alle var støbt i den fineste bronze hos de dygtige bronzestøbere i Verona. Men i bestræbelserne på at nedbryde pænheden var de enkelte dele af organiske og sammenkrøllede former patineret i en rustgullig farve, så de lignede bunker af skrot.

Jørgens idé var at finde ud af, hvad der sker, når den samlede skulptur er sprængt og opløst i mange detaljer, og hver enkelt af de frigjorte dele får ligelig betoning og værdi. Han kaldte dem portrætter og forklarede, at de var portrætter af en sindstilstand, en forlist verdens vragdele, hvormed han udstillede sin magtesløshed. Her hentydede han nok både til den generelle verdenssituation med Vietnamkrig, ungdomsoprør og opløsning af borgerlige normer og autoriteter, og til sin personlige livssituation med et forlist ægteskab og skilsmissebørn, og sikkert også til sin egen kunstneriske situation, hvor han i årene forinden havde brudt skulpturen helt ned.

Igen blev udstillingen hos Birch en stor kunstnerisk og salgsmæssig succes. Værkerne blev solgt til museer og samlere, og anmelderne var begejstrede og enige om, at udstillingen var ”noget af det mest vedkommende samtidskunst, der længe har været at se i København.” (Hans Edvard Nørregaard-Nielsen i Information). 

Værker til udstillingen Portræt af en gammel aftale, er fotograferet i lejligheden i Via Valdonega 15a Verona af Jette Muhlendorph.