Galerie Ariel, Paris

1963

Soerensen

Jean Pollak erhvervede sig Galerie Ariel, på Avenue de Messine i Paris, i 1952. Han blev en af Europas førende kunsthandlere i anden halvdel af det 20. århundrede, og vendte Galerie Ariel til en af de mest anerkendte gallerier i Europa. Igennem næsten 60 år viede Jean Pollak sit energi på at fremme 'sine' kunstnere og kunsten, som han elskede (og som han kunne lide at hjælpe andre til at elske). Jean Pollak var en passioneret kunstsamler der, samtidig med sin karriere som gallerist, opbyggede sin egen samling, baseret på værker af kunstnere, han udstillede i Galerie Ariel, og med værker af andre kunstnere, der var hans samtidige og ofte venner.

Allis Helleland, Jørgen Haugen Sørensen, En Biografi:

"I Paris udstillede han i 1963 på det fornemme Galerie Ariel en serie af nye store bronzer i tilsvarende udfordrende teknik og indholdsmæssigt stadig med præg af efterkrigstid, og med lige så stor succes, f.eks. Liderlig tyrk, Vi er ikke sommerfugle, Hvad døde de af? (ill. s. 49), En af de andre og Petit Portrait. Digteren Christian Dotremont skrev en flot tekst i kataloget. De franske kritikere talte om en fornyer af skulpturen og roste ham for hans suveræne måde at arbejde med den krævende cire-perdue-teknik på. I danske aviser gav han interview, hvor han med sejrherrens overmod nedsablede kunstsituationen i Danmark: ”det eneste sted i verden, hvor man ikke ser moderne skulptur”, ”50 år bagefter”, ”Museumsfolkene er ikke kommet længere end til Henri Laurens”.

Fotograf @ Gregers Nielsen