Cisternerne

Anmeldelse af Trine Ross

Der er få udstillingssteder så specielle som Cisternerne i Søndermarken. Og der er få kunstnere som skaber værker, der ville klæde de drypvåde underjordiske sale så smukt, som Jørgen Haugen Sørensens gør det. Her, højt over hovedstaden, der midt i 1800-tallet eksploderede ud af voldene, placerede man et gigantisk vandreservoir, der frem til 1933 forsynede København med friskt vand. Men selvom cisternernes tre kamre har været drænet siden 1996, så finder vandet stadig vej derned. Hvilket passer Haugen Sørensens skulpturer perfekt.

Det betyder nemlig, at overfladen på de ti bronzerelieffer, der har den fælles titel ’Imens vi er – til vi var’, bliver nærmest knitrende, når støvfine vanddråber triller langs blottede kranier og kaskader af knogler. Serien ser ud til at være en sort pendant til det hvide, men ikke mindre voldsomme, relief, Haugen Sørensen sidste år udførte til Landsretten. Og tematikken er, som så ofte hos Haugen Sørensen, transformationen fra levende til død...

Læs flere anmeldelser HER